Wim Hertoghs ( Antwerpen 1944)
begint op latere leeftijd terug te schilderen. Gedurende een tiental jaren beoefent hij uitsluitend de aquareltechniek, eerst zeer traditioneel. Landschappen en stillevens worden zo realistisch mogelijk weergegeven. Deze werkwijze blijft hem echter niet boeien en stilaan moet de realiteit wijken voor de abstractie. De realiteit blijft nog wel aanvoelbaar in alle aquarellen. Door het droogproces van verf en water op het papier te observeren en te sturen, worden de mogelijkheden van de aquareltechniek optimaal benut zodat verrassende effecten ontstaan die niet met het penseel te schilderen zijn. Wim Hertoghs wint verscheidene prijzen bij wedstrijden.
De reeks acrylschilderijen ‘Sweet Bird of Youth’ is geïnspireerd door het toneelstuk van Tennessee Williams met de gelijknamige titel, waarvoor de Amerikaanse dichter Hart Crane’s citaat ‘Relentless caper for all those who step the legend of their youth into the noon…’ de aanleiding is. Het stuk handelt over het onvermogen om het (persoonlijk) verleden te veranderen, om aan de meedogenloze klauwen te ontkomen, die in ieder mens krassen maken.
De serie ‘Assemblages’ , gemaakt van gescheurde dozen en overtollig stoffeermateriaal, zijn een persoonlijke uiting van hergebruik van bestaande materialen. Deze werken worden soms beschilderd maar meestal wordt gezocht naar een harmonisch samenspel van kleuren, vormen en lijnen met de ‘onbewerkte’ materie. Beschilderen schept een totaal andere sfeer en is dikwijls overbodig. (conf. gepolychromeerd beeldhouwwerk)