Gerard Grassère – biografie
Hoewel Grassère eind jaren ’40 bevriend raakte met kunstenaars als Jan Sierhuis, Eugène Brands, Lucebert en Pieter Defesche, sloot hij zich niet aan bij COBRA. Wel hield hij zich vanaf begin jaren ’50 bezig met de oprichting van de Utrechtse groep ‘De Progressieven’, o.a. Engelbert L’Hoest, Jan Stekelenburg en Douwe van der Zweep waren lid van deze groep. Ook komt Grassère in aanraking met de schilder Otto van Rees, en wordt bevriend met hem. In 1963 komt Grassère onder de indruk van de poëzie van Elisabeth Eybers. Bij de cyclus ‘Balans’ maakt Grassère een twintigtal schilderijen. Deze serie wordt als een van de hoogtepunten in zijn oeuvre beschouwd.
In de jaren zeventig van de vorige eeuw zijn twee thema’s van groot belang in zijn werk. Enerzijds is dat ‘het geluid’ en anderzijds is dat ‘de cultuur van de papoea’s’. Vanaf 1980 beginnen de kleur en vorminvloeden uit Spanje een rol te spelen en doen thema’s als ‘Doorbroken Cirkels’ en ‘Elegie in de ruimte’ hun intrede.