Het boek gaat over Galerie ter Braak in Zwolle en haar eigenzinnige eigenaar Rijn ter Braak.
Gedurende 21 jaar van haar bestaan was de kunsthandel van Rijn ter Braak, in haar pand
aan de Melkmarkt, een Zwolse institutie, bekend en geliefd bij een trouwe clientèle. De
Galerie specialiseerde zich in Nederlandse en Belgische kunst uit de eerste helft van de
twintigste eeuw. Daarbij hanteerde Rijn de filosofie dat goede kunst betaalbaar moest zijn.
Galerie ter Braak liet op overtuigende wijze zien dat de kunsthandel niet per se het domein
van de superrijken is en dat museum-waardige kunst bereikbaar is voor kunstliefhebbers
met een modaal inkomen.
Het boek gaat ook over de argeloze kunstverzamelaar. De auteur beschrijft hoe zijn
transformatie van kunstliefhebber (iemand die geïnteresseerd is in kunst maar deze alleen
kent op afstand, uit musea en boeken) tot kunstverzamelaar (iemand voor wie kunst een
passie wordt, een noodzakelijkheid, een ontdekkingsreis door een onuitputtelijke,
betoverende wereld) tot stand kwam. Grote kunstenaars laten zich inspireren door hun
voorgangers. De auteur laat zien hoe de aankomende kunstverzamelaar gaandeweg
deelgenoot wordt van deze geografie en geschiedenis overspannende conversatie tussen
kunstenaars onderling, en tussen kunstenaars en hun publiek. Hij beschrijft hoe Rijn hem
gedurende de jaren dat hij een vast bezoeker was van de Galerie, leerde kunst waar te
nemen. Hoe hij door oplettende observatie goede van middelmatige kunst leerde
onderscheiden en de vreugde die dat teweegbrengt.
Het boek presenteert 15 hoogtepunten uit de collectie van Galerie ter Braak, alsmede 3
favoriete schilderijen van Rijn zelf. Bij ieder geselecteerd schilderij presenteert de auteur
een korte levensloop van de kunstenaar in zijn of haar tijd, gevolgd door een bespreking van
het schilderij binnen het oeuvre van de schilder. Alle in het boek behandelde kunstenaars
behoren tot het tweede garnituur van de Belgische en Nederlandse schilderkunst. Geen van
deze schilders maken deel uit van de canon. Hun werk wordt niet voor stratosferische
prijzen verkocht op veilingen. Maar het boek probeert te laten zien dat het beste werk van
deze schilders zonder meer behoort tot het verhaal van de schilderkunst in de Lage Landen.
Daarmee is het boek naast een biografie van een kunsthandel tevens een hoognodige
aanvulling op de geschiedenis van de Nederlandse en Belgische schilderkunst van de
twintigste eeuw.